Sayfalar

12 Ocak 2013 Cumartesi

2013 İş ve Meslek Trendleri !


Bu yıl  beyin göçü, yeşil meslekler, dijital uzmanlıklar dikkat çekici olacak !

Bu yıl yönetici transferleri hız kazanacak. Batıdan doğuya birikimli yönetici göçü söz konusu. 

Sadece Türkler değil yabancılar da Türkiye’de iş bulma yarışına girdi.Yeşil meslekler, mobil ve dijital uzmanlıklar öne çıkıyor..

Para dergisine özel öngörülerini aktaran uzmanlara göre bu yıl sıklıkla yönetici transferlerinden söz edeceğiz. Özellikle batıdan doğuya birikimli yönetici göçünün artması bekleniyor. Bu arada dünya ekonomisinde eksen genç nüfusa sahip gelişmekte olan ülkelere doğru kaymaya da devam edecek. 

Amerika, Sudan, Azerbaycan, Güney Afrika,Kazakistan, Rusya ve bazı Avrupa ülkelerinden yabancı yöneticilerin Türkiye’de iş arıyor olması da yeni gelişmeler arasında. Diğer taraftan, bu yıl Ortadoğu, Balkanlar, Rusya gibi ülkelerde Türk yöneticilerin sayısının artması bekleniyor. 

Bir süredir bu noktalarda görev yapan yöneticilerin de Türkiye’ye dönme talepleri söz konusu. 

Yurtdışında görev yapan Türk yöneticiler için Kazakistan, Azerbaycan, Rusya, Irak, İran, Çin, Hindistan, Malezya, Suudi Arabistan ve BAE ülkeleri fırsatlar açısından öne çıkıyor.

2013’ün yükselen sektörleri arasındaysa bilişim, mobil teknolojiler ve internettensöz ediliyor. Aynı zamanda sosyal medya, internet pazarlama,mobil uygulama yazılımcılığı, e-ticaret yazılımı ve girişimciliği popüler meslekler ve iş alanları olacak. Yenilenebilir enerji danışmanlığı, iş geliştirme, çevresel etki değerleme uzmanlığı dünya genelinde önem kazanan meslekler olarak öne çıkıyor. Ekonomistlik, fon yöneticiliği, her alanda girişimcilik de yaygınlaşmaya başladığından girişim danışmanlığı trend alanlar.

MOBİL UZMANLIKLAR ÖNE ÇIKACAK

2013 yılında bilişim ve telekomünikasyon sektörleri ivmelerini koruyabilir. Son teknolojik gelişmelerle mobil uygulama yazılım geliştirme ve mobil pazarlama alanlarında uzmanlıklar ön plana çıkabilir. Proje yöneticisi, iş analisti, yazılım ve veritabanı uzmanı alımlarında artış olabilir.

E-ticaret ve dijital medya sektörlerindeki yeni gelişmelerle özellikle online pazarlama, kategori yönetimi, ağ pazarlama uzmanlığı ve iş geliştirme alanlarında talep artabilir. E-pazarlama uzmanı, dijital reklam uzmanı, mobil uygulama yazılım uzmanı, dijital pazarlama uzmanı, SEO uzmanı gibi pozisyonlarda yeni işe alımlar olabilir. Bu sektörlerde faaliyet gösteren firmalar çalışma biçimi ve sağladıkları olanaklarla “Y kuşağı”nın (1980-1999 yılları arasında doğanlar) da en fazla rağbet gösterdikleri firmalar arasında yer alıyor. E-ticaretin yanı sıra favori sektörleri arasında bilişim, telekomünikasyon ve finans ön plana çıkıyor. 


YEŞİL MESLEKLER GELİŞİYOR

Günümüzde firmalar kurumsal itibarlarını sosyal medya ve dijital dünyada da kontrol altına almak istiyor. Online itibar yönetimi ile dijital halkla ilişkiler uzmanlığı, sosyal medya editörü ve sosyal medya takip uzmanı gibi farklı meslek alanları ortaya çıkıyor. Yine dünya genelinde yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelik yapılan yatırımlarla yeşil mesleklerde artış yaşıyor. 

Ön plana çıkan yeşil enerji ve çevrecilik, gözde mesleklerin değişmesini de sağlayacak. Geleceğin yeni meslekleri temiz enerji, verimlilik ve sürdürülebilirlik alanlarında yoğunlaşmaya başlayacak. Yenilenebilir enerji danışmanlığı, iş geliştirme, çevresel etki değerleme uzmanlığı dünya genelinde önem kazanan meslekler olarak öne çıkıyor. Türkiye’de ise 2012’deki kanun değişikliği nedeniyle iş sağlığı-iş güvenliği eğitmenlerine, uzmanlarına ve bu alanda deneyimli teknisyenlere olan ihtiyaç artabilir. 


 HIZLA UYUM SAĞLAMAK ŞART


Özellikle yurtdışında Türk yöneticiler için Kazakistan, Azerbaycan, Rusya, Irak, İran, Çin, Hindistan, Malezya, Suudi Arabistan ve BAE ülkeleri fırsatlar açısından öne çıkıyor. İstanbul dışında Anadolu’da ise Gaziantep, İzmir, Adana, Mersin, Antalya, Manisa, Bursa ve Kocaeli’nden söz edebiliriz.

Bence bu yılın iş trendi, hesaplanmış risk alabilmek ve esnek olabilmek. Coğrafi veya kurumsal, farklı kültürlere süratle uyum sağlayabilmek profesyonel başarının anahtarı olarak ön plana çıkacak. Yöneticilerden performans ve katma değer beklentilerinin yükseldiği bir döneme girdik. “Neler yapmış” değil “neler yapabilir” beklentisi işverende en önemli seçim kriteri haline geldi. 

YÖNETİCİ GÖÇÜ ARTACAK

Yabancı yöneticilerin Türkiye’ye ilgi gösterdikleri 2012 yılından sonra eldeki pozisyonları tutmak akıllıca. 2013’te batıdan doğuya birikimli yönetici göçünün artmasını bekliyorum. Yerli yöneticilerimiz Türkiye’de iş beğenmezken yeni iş alanlarında iş fırsatlarını yabancılara kaptırmasınlar. Her daim Türkiye ekseninde olacak gelişmeleri yakından takip edip öngörülerine yönelik pozisyon alsınlar.

Hedef çalışma alanları ve hatta çalışmak istedikleri şirketlerin listesini hazırlasınlar. Eksiklikleri varsa derslerini çalışıp kendilerini hedeflerine yönelik olarak geliştirsinler. Eğer kendilerini hazır hissediyorlarsa risk almadan adım atılmadığını bilmeleri gerekiyor. Her ayrılışın bir de dönüşü olduğunu unutmasınlar.

Türk ‘ekspat’larımızdan çok azı uzun dönemli yurtdışı çalışmayı bir yaşam tarzı olarak benimsiyor. Bu yüzden ortalama üç beş yıllık bir dönem sonrasını da baştan planlamalarında yarar var. Üç yıldan sonra Türkiye ilişkili bilgi ve iletişim ağlarının zayıflayacağını ve artık bulundukları bölgede geliştirdikleri yetkinlikle aranacaklarını bilsinler. 2013’te de dünya ekonomisinde eksen genç nüfusa sahip gelişmekte olan ülkelere doğru kaymaya devam edecek. Dolayısıyla yeryüzünde global iş akımları batıdan ziyade doğuda, kuzeyden ziyade de Güney’de yer alıyor. 

KOÇLUK VE TERAPİLER REVAÇTA


Performans yönetimi ve takibi konuları önem kazanıyor. Bireysel performansın ve şirket performansının izlenmesi ve sonuçlara nasıl yansıdığının analizi önemli. Geçmiş yıllara göre İK fonksiyonlarının şirket içinde tasarlanması ve uygulanması giderek güçleniyor. İK departmanı olmayan şirketler bu birimi oluşturmanın faydasına ve katkısına inanarak eyleme geçti. Bu trend daha da güçlenerek devam edecek.

Profesyonel anlamda İK fonksiyonlarını uygulayan güçlü ekiplere sahip olan yapılarda ve özellikle bankaların İK departmanları, stratejik İK departmanlarını kurmaya ve etkin olarak yönetmeye başladı. 2013’te bunun daha fazla gelişeceğini tahmin ediyorum ve bu daha farklı sektörlerde de yer alacak. Önemsenen diğer konuysa kariyer gelişimi ve yetenek yönetimi... Kişisel gelişim eğitimleri ve özellikle yöneticilere birebir koçluk ve sosyal-psikolojik terapiler gündeme daha fazla gelecek.

CEO DEĞİŞİMLERİ YAŞANACAK


Muhasebe ve finans rolleri, satış pozisyonları, teknoloji sektöründe ara pozisyonlar (mühendisler-yazılım uzmanları) ve perakendedeki pozisyonlar, internet uzmanları, tedarik zinciri ve kalite yönetimiyle ilgili pozisyonlar ve mühendislere talepler olacak. CEO, genel müdür ve direktör seviyesinde her fonksiyonda yönetici ihtiyaçları olacağını düşünüyorum. 2013’te özellikle CEO değişimleri yaşanabilir.

En çok işe alım yapacak sektörlerse şöyle olacak: Emlak, inşaat, gayrimenkul yatırım geliştirme ve GYO, denizcilik, maden, bilişim, telekom, internet, sosyal medya, e-ticaret, sağlık, enerji, iletişim, hızlı tüketim malları, finans ve bankacılık. Fon şirketleri de Türkiye’ye gelmeye başladı. Türkiye’de yabancı sermayeli start-up oluşumlar için ayrıca yurtdışında Türk yatırımcıların projeleri için üst kademede yönetici transferleri gerçekleşecek. Özellikle Kazakistan, Dubai, Katar, Irak, Rusya, Hindistan, Çin, Mısır ve Sudan gibi bölgelerde Türk yöneticilere ihtiyaç var. 

MÜHENDİS TALEBİ ARTABİLİR


Danışmanlık, denetim, avukatlık, iş ve çevre güvenliği uzmanlığı öne çıkacak meslekler olacak. Gündemde olan kentsel dönüşüm ve altyapı yenilenmesine yönelik çalışmalar mühendis talebini artırabilir. Türkiye’nin finans dünyasında bölgesel bir güç olarak öne çıkma amacına istinaden bankacılık ve sigortacılık başta olmak üzere finansal hizmetler yine gözde meslekler olacak. Büyüme trendleri ve insan kaynağına olan ihtiyaç göz önünde bulundurulduğunda perakende, inşaat, bankacılık, telekomünikasyon, denetim ve danışmanlık en çok işe alım yapacak sektörler olacak.

ONLINE’DA İSTİHDAM VAR


2013’te nitelikli işgücüne; birden fazla yabancı dil bilen, yetkinliği ve kapasitesi yüksek, değişime hızlı adapte olabilen insan kaynağına ihtiyaç duyulacak. Şirketler artık daha çok fark yaratabilecek, sorumluluk almaya hazır, özgüveni yüksek kişilerle çalışmayı tercih edecek. 



İnternet ve sağlık alanında yapılan yatırımlara bağlı olarak bu sektörlerle ilişkili pozisyonlar öne çıkacak. İş sağlığı ve güvenliğiyle ilgili yasal düzenlemelerin getireceği yükümlülükler bu alana yönelik alımları uzun vadede etkileyecek. E-ticaret pazarının gelişmesiyle online hizmet veren şirketlerin giderek artması, sektöre ilişkin web tasarım uzmanı, sosyal medya uzmanı gibi pozisyonlarda ihtiyacı öne çıkaracak. Bilgi teknolojileri, telekomünikasyon, perakende, sigortacılık ve enerji sektörleri yeni iş alanlarına açık sektörlerin başında yer alacak. 

Yeni teknolojiler , dijital yaşamın izleri ile  iş yaşamını şekillendiriyor. Ben iş hayatında olan ve iş hayatına yeni adım atacak adaylarında yukarıda belirtilen alanlara yöneleceği ve bu alanlarda geçişlerin çok yoğun olacağı kanısındayım.

Herkesin mutlu ve başarılı  olacağı iş seçimleri yapmasını , mutlu , umut dolu  ve hedeflerine yönelik işe seçilmelerini canı gönülden diliyorum.

Sevgilerimle ,



kaynak -para dergisi

4 yorum:

  1. Sevgi Hanım paylaşım için teşekkürler.

    Bu konuyla ilgili olarak biraz farklı analiz yapacağım :)

    İlk önce internetin yavaş yavaş tüm sektörlerde güç sahibi olduğunu görüyoruz.Burada sosyal medya uzmanlığı,sosyal medya topluluk yöneticisi gibi meslekler 2012 yılında olduğu gibi bu sene de popüler hale geleceğe benzer.

    İkinci olarak yurt dışından insan kaynağının gelmesinin ekonomi ve siyasal dengelerin bir sonucu olarak yorumluyorum.Balkanlar-Asya ve Türk Cumhuriyetleri tabanlı siyasi ve ekonomik ilişkiler gerek yatırımlarda gerekse insan kaynağı değişimde önümüzdeki senelerde etkili olacaktır.

    Ekonomik verilerin ağırlık noktasının Balkanlar-Asya ve Türk Cumhuriyetlerinin olmasının bize ipucu verdiğini düşünüyorum.İleriye dönük bir Avrasya Ekonomi İşbirliği Örgütü hatta AB gibi Birlik..

    Şirketlerin insan kaynaklarının farkına varmaları kurum içi birimlerini revize etmeleri, ik birimleri kurma yoluna gitmeleri gerçekten güzel bir haber.

    Dikkatimi çeken bir diğer bir konu çeşitli araştırmalarda tarım alanında istihdam olanaklarının (bu zaten meslek değişimlerine de ) yansımaktadır gittikçe düşmesidir.Kaygı verici durumdur.

    İstihdam oranlarının yüksek ve düşük olması ki (dış dengeler,ülke içi denge ve ekonomi, savaşlar,bilgi teknolojilerindeki gelişim etkilidir)burada önemli olan farklı sektörlerin yatırımlarıyla söz konusu mesleklerin hayat evresi,arz ve talebine artı veya negatif oranında yansıyacağıdır.

    Saygı ve sevgilerimle

    YanıtlaSil
  2. Merhaba Gökhan Bey ,

    Değerli yorumlarınız için çok teşekkür ederim.

    Saygılarımla,

    YanıtlaSil
  3. İstatistikler ve tespitler ortada. Ben yapılmış bir analiz üzerine analiz yapmak yerine memnuniyetimi dile getireyim.

    Sosyal Medya Uzmanlarına bu sene çok ihtiyaç duyacak firmalar evet ama, bu konuda doğru bir insan kaynakları uzmanına sahip olmaları öncelikli hedefleri olmalı. Çünkü Sosyal Medya uzmanı ile firmanın birbirini okuyabilmesi gerekli. Aksi takdirde sosyal medya firma için işkenceye dönüşebilir. İyi bir İK uzmanı firması için doğru SM uzmanını tespit edecektir. Sosyal Medya, firmayı bir anda vezir de edebilir rezilde... Bu çok hassas bir çizgidir. Kullanıcıların hem etkileşime geçmesi hemde firmayı desteklemelerini sağlamak, gerçek fanlar oluşturmak o kadar kolay değildir. Hal böyleyken henüz yeni oluşmuş, kuralları ve çerçeveleri olmayan bir pencereden Dünya'ya açılmak yıllarca yaptığınız yatırımı risk'e bile atabilir. Sosyal Medya'yı hafife almak ise hem firmalar için hemde uzmanlar için intihardan başka birşey değildir.

    2013'te bu mesleklerin neden trend olduğunu incelemeye gerek yok, bu çoktan belli olan birşeydi. Nasıl olduğu konusunda politik ve ekonomik anlamda atılan adımlar diye özetleyebiliriz. Türkiye'nin belli başlı büyük kurumlarının yabancılara satılması ile ülkede internet'e, müşteri etkileşimine önem verildi ve ufak adımlarla başladı Sosyal medya faaliyetleri... Profesyonelliğin paralelinde gizlice ilerleyerek büyüdü ve aniden çıktı herkesin karşısına. Kimse ne olduğunu saptayamadı önce. Firmalar'ın kontrolü eline alması ise epeyce zaman aldı. 2013 yılında kullanıcı hakimiyetini tamamen yitirip, TV reklamlarında olduğu gibi yine firmaların dayatmalarını, reklamlarını ister istemez izlemek durumunda kalacak. Bu noktada geriye kalan tek eksik, firmaların bu dayatmalarını yumuşatarak, müşteriden etkileşim kapabilecek bir sosyal medya uzmanı olacak. Bu mantaliteyi çözmüş olan sosyal medya uzmanı ise maalesef sektörün ihtiyaçlarını karşılayacak sayıda değil. Özel veya devlet destekli eğitimlerde sosyal medya uzmanlığı sertifikası veriliyor ancak bu işi yapacak olan sertifika değil. Trandler, kurallar sürekli değişiyor. Bunları takip eden, farkında olan ve farklılık oluşturabilenler yine söz sahibi olacaktır.

    İçeriklerinizin devamı dileğiyle...
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
  4. Merhaba Oğuzhan Bey ,

    Değerli görüşleriniz ve sosyal medyaya dair güzel paylaşımlarınız için teşekkür ederim.

    Saygılarımla ,

    YanıtlaSil